עדן

עדן

הפתח לבריאות הילד – ניקיון

בכדי להבטיח את בריאותם של ילדנו עלינו ללמד אותם ולחנך אותם להרגלי היגיינה נכונים. ברוב הפעמים אנו נהיה מושפעים מהחינוך שקיבלנו מהורינו בגיל מוקדם. בכדי לחנך את הילדים שלנו לשמור על היגיינה אנו צריכים לעשות זאת כמה שיותר מוקדם. בכדי לעשות זאת בצורה שמדברת אל הילדים מומלץ להקפיד על מספר עקרונות מנחים חשובים.

נאה דורש נאה מקיים

עוד בשלב הינקות, הן תינוקות והן ילדים קטנים משתמשים בדרך של חיקוי – הם מחקים בצורה עיוורת את התנהגויות שהם רואים מסביב, מבלי כמובן להבין את משמעותן. עוד בשלב זה קל מאוד להנחיל להם את הבסיס להרגלי ההיגיינה שישמשו אותם כשיגדלו.

התפקיד שלכם כהורים מחנכים להוות דוגמה אישית ולהחצין פעולות שקשורות בשטיפת ידיים וניקיון של הבית. זה לא יהיה מוגזם אם לפני כל ארוחה תערכו יחד עם הילדים טקס של נטילת ידיים עם סבון. עוד כשהם תינוקות, ניתן להתחיל להראות ולסמן לילדים את החשיבות של ההיגיינה. לדוגמא – אם תשטפו ידיים אחרי כל פעם שתחליפו חיתול – התינוק יתחיל לעשות את הקשר בין הפעולות, ויש מצב טוב שהוא ימשיך בהן גם שהוא יהיה גדול.

חיזוקים חיוביים ותגמולים

התנייה משמעותה לגרום לשינוי התנהגות באמצעות חיזוקים ותגמולים. הראשון שהצליח לעשות זאת, אי שם במאה ה-19 היה איוון פבלוב אשר הצליח לגרום לשינוי התנהגות בכלבים – הוא גרם להם להבין שכל פעם שהוא מצלצל בפעמון הם מקבלים אוכל. ולכן כל פעם שצילצל בפעמון הם החלו להזיל ריר ולחכות לארוחה שלהם. את התאוריה הזו שכלל ג’ון ווטסון שכלל גם עונשים לצד החזוקים החיוביים. יישום פרקטיקות אלו יכולים לסייע רבות בעת חינוך הילדים לשמירה על ההיגיינה – כל שצריך זה להציב תנאים ולתגמל. לדוגמא להציב לילדים תנאי – אסור להתחיל לאכול לפני ששוטפים ידיים. כמובן שיש לעקוב אחר התנהלות הילד – ואם הוא זוכר לשטוף ידיים לבד יש לתגמל אותו ולחזק אותו.

הקניית ידע והבנה

אז לימדתם את הילדים והטמעתם בהם הרגלי היגיינה נכונים. כאשר אלו יתחילו לגדול, והסביבה החיצונית שלהם תתחיל להשפיע על אופיין (בעיקר באזור גיל העשרה) ואלו יתחילו לזנוח את התנהגויות הכפויות שיצרתם – לפעמים כאקט של התרסה, ולפעמים סתם מתוך עצלות או חיקוי של החברים. בכדי לגרום להם שלא יזנחו את ההרגלים האלה בעתיד עליכם לבסס את ההתנהגויות בעזרת ידע. להתחיל ללמד ולגרום להם להבין את הרציונל שעומד מאחורי ההתנהגות – מניעת מחלות.  לימדו אותם על קיומם של חיידקים ובקטריות מסוכנות שאיננו יכולים לראות, על הסכנות השונות, על הדרך בה הם עוברים מאדם לאדם ועל איך ניתן בקלות להיפטר מהם על ידי שטיפת ידיים.

שיטות לימוד מעניינות

חשוב להבין, שבכדי ללמד את הילדים על החשיבות של ההיגיינה ושמירת הבריאות, יש לעשות זאת באופן בו לא ישתעממו – אנחנו רוצים לעניין אותם. דור הילדים של היום רגיל לגירויים אינטנסיביים – להעביר את המסרים באופן קל ומהיר. הדרך הטובה ביותר להעביר את הידע היא באמצעות משחקים. אתם יכולים לחפש ולמצוא (הכי פשוט ונוח באינטרנט) פעילויות מכונות מראש, משחקים אינטראקטיביים, חידוני טריוויה ואפילו דפי צביעה – הכל בהתאם לגיל הילדים ולתחביביהם והעדפותיהם השונות. דוגמאות כאלה לדוגמא, ניתן למצוא באתר בריאות הילדים – “סקולס”

לסיכום

זה לא מסובך ואפילו די פשוט להטמיע ולהשריש בילדים את ההרגלים הנכונים להיגיינה וניקיון. דוגמא אישית ומשחקים הם כלים פשוטים בהם תוכלו ללמד את הילדים על חשיבות הנושא.  הדבר היחידי שצריך לעשות זה להתמיד בכך – לא לעשות זאת כגחמה חולפת – אמצו זאת כשינוי וכשלב נוסף בדרך לחיים הבריאים שלכם ושל משפחתכם.

פוסטים נוספים

סגירת תפריט