עדן

עדן

נזק חמצוני ? בטח לא אצלי

החמצן חיוני לנו, על כך אין וויכוח. אנו יכולים לשרוד ימים שלמים בלי מזון, אך בלא חמצן לא נוכל להתקיים יותר מדקות ספורות. אך החמצן שבאוויר הוא גם יסוד חזק מאוד והוא יוצר תגובה שנקראת חמצון. עשויים להיווצר תאים חמצניים וזה עניין מזיק ורע לחלוטין. חלק מהחמצן שאנו נושאים הופך לרדיקל חופשי. מהם אותם רדיקלים חופשיים ואיך זה קשור לתאים חמצניים ולנזק חמצוני?

רדיקלים חופשיים הם יחידות קטנות מאוד, מולקולות, שמצבם איננו יציב. זה קשור לסידור האלקטרונים, כאשר אחד האלקטרונים שסביב הגרעין למעשה חסר. הרדיקלים החופשיים הנפוצים ביותר הם למעשה מולקולות חמצן. המצב הכימי הלא יציב של רדיקלים חופשיים שבתוך תאי הגוף עלול להיות הרסני. הם מזיקים לקרומי התאים. הם פוגעים בחומצות הגרעין, אפילו בחומר התורשתי. הם תורמים להתפתחות מגוון מחלות ולמעשה, התאים החמצניים והרדיקלים החופשיים הם הגורם מספר אחד לתהליכי הזדקנות.

מהם הגורמים להגברת נזק חמצוני ?

רדיקלים חופשיים בגופינו עשויים להיווצר יום יום, כחלק מהפעילות הרגילה והתקינה של הגוף. מצבים פתולוגיים, מחלות, דלקות, מצבים כגון מחלות לב וריאות, תורמים כולם להגברת הנזק החמצוני. הערכות מלומדות גורסות כי גם חוסר שינה, סטרס וחרדות תורמים לעליה בנזקי החמצון. אך לכל אלה יש להוסיף גורמים נוספים בעלי השפעה. אלה הם “התקפות” של רדיקלים חופשיים החודרים לגופנו מבחוץ.

מזון מעובד, טיגון בשמן עמוק, צלייה על הגריל וחריכת המזון, כל אלה מהווים סיבות מאוד מרכזיות להגברת נזקי החמצון על גופינו. אוויר מזוהם, חשיפה לקרינה משמש, ממכשירים אלקטרוניים, עמודי מתח גבוה, מכשירים סלולריים ואנטנות, גם הם גורמים לנזק חמצוני משמעותי. לכך, אפשר להוסיף חומרי ריסוס והדברה, עישון וחשיפה לחלקיקים מזיקים הנישאים באוויר ממפעלי תעשיה וכלי הרכב השונים הנעים בכבישים. אפילו מערכת החיסון שלנו אחראית על יצירת רדיקלים חופשיים מסוימים, בתור כלי נשק למלחמה בחיידקים ומחוללי מחלות נוספים.

ניתן להיווכח בקלות כי לא ניתן להימנע לחלוטין מאותה השפעה מזיקה של חמצון מתמיד ורדיקלים חופשיים. אך בהחלט ניתן לנקוט צעדים שינטרלו באופן יעיל למדי את הרדיקלים החופשים וימתנו את ההשפעה המזיקה.

כיצד להקטין נזק חמצוני ומי זקוק להשלמה ?

מחקרים שונים טוענים כי השפעת הרדיקלים החופשים ניכרת בגופנו, עד רמת חומרי הבניין הבסיסיים. חלבונים, חומצות אמינו, שומנים. החמצון מעורב בתהליכים ניווניים, מקרי סרטן, דמנציה, היווצרות מוקדמת של קמטים ועוד. ראוי להצביע, אם כן, על הדרכים שיביאו להקטנת הנזק החמצוני.

  1. הקטינו ככל האפשר את החשיפה לחומרים מזיקים.
  2. שטפו היטב פירות וירקות לפני האכילה.
  3. השתדלו לא לשהות בחוץ בשעות החמות, עתירות הקרינה. הקפידו על לבוש ארוך בשמש וכן מסנני קרינה.
  4. שתיית כמות רבה של מים מסייעת לגוף לסלק חלק מנזקי החמצון.
  5. הקטינו את צריכת המזון המעובד, המטוגן, העתיר בתוספים. העדיפו לאכול אוכל טרי, ביתי, מבושל או אפוי ולא מטוגן.
  6. המעיטו שימוש בטלפונים סלולריים.
  7. הרחיקו מהגוף מכשירי חשמל עתירי קרינה אלקטרומגנטית. בפרט הרחיקו מקרבת חדרי שינה וחדרי ילדים.
  8. המעיטו ככל האפשר בשהייה ליד מעשנים שכן עישון פסיבי מזיק לא פחות. למעשנים, נסו להיגמל.
  9. אוכלוסייה מבוגרת ואנשים המתמודדים עם מחלות קשות או מחלות כרוניות, זקוקים להשלמות ולתוספים. התוספים הללו, באופן כללי, ידועים בשם “נוגדי חמצון”. למעשה, רבים מנוגדי החמצון הללו הינם וויטמינים המצויים בפירות וירקות. אך כהשלמה, יש מולטי וויטמינים ותוספים כדוגמת ויטמיןC ,D או E.

פוסטים נוספים

סגירת תפריט