עדן

עדן

קרטוקונוס ויובש כרוני בעיניים

קרטוקונוס היא מחלה שגורמת להתעוותות קרנית העין ולפגיעה בראייה. אחד הפתרונות הנפוצים ביותר והיעילים ביותר לבעיה זו הוא עדשות מגע שהותאמו באופן מקצועי ומדויק להפליא, אבל בחלק מהמקרים עצם השימוש בעדשות מוביל ליובש כרוני בעיניים – וגם את הבעיה הזו חשוב כמובן לפתור. בעמוד זה תמצאו מידע אודות קרטוקונוס ויובש כרוני בעיניים ודרכים לטיפול במצבים אלה.

מהו קרטוקונוס?

קרטוקונוס – “קרטו” פירושו קרנית ו”קונוס” הוא כידוע חרוט – הינה מחלה שמתאפיינת בהפיכת צורת קרנית העין מכיפה לחרוט. כתוצאה מכך קרני האור נשברות באופן מעוות ומגיעות אל הרשתית בצורה לא מדויקת – והאדם סובל מליקויים שונים בראייה. בין ההשלכות של הפגיעה בראייה עקב קרטוקונוס: קושי לנהוג, קושי לקרוא וראיית לילה מופחתת. כשהמחלה קלה יחסית ניתן להיעזר במשקפיים, אולם בדרגות קשות יותר נדרשות עדשות ולעתים ישנו צורך גם בניתוח השתלת קרנית.

מדוע יובש כרוני בעיניים הוא מטרד משמעותי ?

האסוציאציה הראשונה של דמעות היא בדרך כלל עצב עמוק או רגש עז אחר, אבל כדאי לדעת שלדמעות חלק נכבד בשמירה על בריאות העין. למעשה לאורך כל היום ישנה שכבת דמעות שמצפה באופן קבוע את חלקה הקדמי של העין, שומרת על הלחות בקרנית ובלחמית, תורמת לתקינות הראייה ומונעת אי-נוחות. השכבה מורכבת ממים, מלחים, אנזימים שמהווים מגן בפני חיידקים, גורמי גדילה ושומנים. עוד כדאי לדעת שבקרנית עצמה אין כלי דם, ועל כן מי שמספקת חמצן לאיבר חיוני זה היא שכבת הדמעות.

על-מנת ששכבת הדמעות תוכל למלא באופן מיטבי את תפקידיה החשובים, היא צריכה להיות מפוזרת היטב על פני כל החלק הקדמי של העין, וזוהי אחת הסיבות העיקריות לכך שאנחנו ממצמצים (המצמוץ, שכמעט תמיד מתבצע באופן בלתי רצוני, מבטיח פיזור רציף ואחיד של הדמעות).

בכל מצב שבו ישנה הפרעה כלשהי למצמוץ או לפעילות תקינה של העפעפיים באופן כללי. עקב כך נוצר אידוי מוגבר של דמעות וחוסר פיזור אחיד של השכבה על פני העין – והתוצאה היא גם פגיעה באיכותה של הראייה וגם אי נוחות משמעותית. ישנן מספר סיבות אפשריות להיווצרות מצב שכזה – וביניהן מחלה נוירולוגית שמובילה לירידה בתחושה בקרנית, מפתח גדול מדי של העפעפיים (למשל עקב היפרתירואידיזם – פעילות יתר של בלוטת התריס), שינויים הורמונליים ובעיקר אצל נשים מבוגרות, תופעת לוואי של תרופות מסוימות (ובהן משככי כאבים, נוגדי דיכאון, אנטי היסטמינים, כדורי שינה וכדורים להורדת לחץ הדם) – וגם פגיעה במרכיבי הדמעות עלולה להוביל ליובש כרוני בעיניים. סיבה בולטת נוספת היא עדשות מגע מגע – אם בקרב כלל האוכלוסייה שכיחות היובש הכרוני בעיניים היא 15%, אצל בעלי עדשות מגע מדובר כבר ב-50%!

איך ניתן לעזור לבעלי עדשות מגע שסובלים מיובש כרוני בעיניים?

הסיבה לכך שעדשות מגע מובילות בסבירות גבוהה בהרבה מהרגיל ליובש כרוני בעיניים היא שהן מפחיתות את המגע של שכבת הדמעות עם הקרנית, וכתוצאה מכך זרימת החמצן אל הקרנית נפגמת. בנוסף השימוש בעדשות המגע מוביל להפחתת התחושה בקרנית, ועל כן היובש מחמיר.

לבעלי קרטוקונוס אין ברירה כמובן אלא להשתמש בעדשות, וזאת על-מנת להבטיח ראייה תקינה – אבל אין חובה לחיות עם אי נוחות וקושי עקב יובש כרוני בעיניים גם במצבים אלה. הפתרון הוא שימוש בעדשות ייחודיות – לעתים כאלה שהקוטר שלהן גדול יותר, לעתים כאלה שהמבנה שלהן מונע יובש כרוני ולעתים כאלה שכוללות נוזל להגנה על העיניים מפני יובש. לשם כך חשוב להגיע למקום מקצועי שאמון על התאמה מושלמת של עדשות גם במצבים של קרטוקונוס ויובש כרוני בעיניים.

לפרטים נוספים בקרו: https://www.arzavision.co.il

פוסטים נוספים

סגירת תפריט