עדן

עדן

פילאטיס

היא החלה כשיטה לשיקום פצועי מלחמה ומאוחר יותר רקדנים שסבלו מפציעה כזו או אחרת, אבל במאה ה- 21 הפכה לאחד האימונים היותר פופולאריים. תרגול שיטה זו מחייב ריכוז מוחלט ודיוק מרבי, כמו גם נשימה מודעת ונכונה, והיא נחשבת לאחת הבריאות ביותר שיש – זוהי כמובן הפילאטיס.

ג’וזף פילאטיס ודרכו הפתלתלה עד להמצאת השיטה

ג’וזף פילאטיס, אבי השיטה (שכפי שניתן להבין, נקראת על שמו), נולד בסוף המאה ה- 19 בגרמניה וכבר מגיל צעיר גילה עניין רב בגוף האדם ובהשפעתה של כל תנועה עליו, הן בהשראת אביו שהיה בעל מכון כושר, הן בהשפעת אמו (שהייתה נטורופתית) והן מתוך רצון להתחזק ולמנוע מילדים אחרים להציק לו.

בין השאר למד פילאטיס הצעיר יוגה ושיטות אימון מערביות, התבונן בחיות כדי ללמוד את תנועתן והתעמק בספרי אנטומיה.

בגיל 30 עבר לאנגליה, עסק שם באגרוף וביחד עם אחיו ערכו מופע קרקס מצליח. במהלך מלחמת העולם הראשונה הועבר פילאטיס לאי מאן, ושם – לנוכח הידע הנרחב שלו בכל הקשור לגוף האדם – החל לטפל בפצועי מלחמה בריטיים ולנסות לשקם אותם בעזרת תרגילי התעמלות ייחודיים שפיתח. תרגילים אלה, והמכשירים שאלתר (למשל בעזרת קפיצי מיטות בית חולים), היוו את הבסיס לפילאטיס.

לאחר שהיגר לארה”ב (בעקבות התחזקות הכוחות הנאציים בגרמניה), המשיך ג’וזף פילאטיס לפתח את השיטה, לשקם בעזרתה רקדנים פצועים ובאופן כללי להקנות לחסידים ההולכים ומתרבים של הפילאטיס עקרונות לחיים בריאים יותר.

ריכוז, מרכוז, דיוק ונשימה

הפילאטיס שונה מהותית משיטות אימון אחרות: הפוקוס בה הוא על השרירים הפנימיים ולא החיצוניים (אם כי גם אלה יוצאים נשכרים מתרגול מתמיד של השיטה), האימון שם דגש על ביצוע מדויק של כל תרגיל ולא על מספר רב של חזרות ותשומת לב מיוחדת ניתנת הן לנשימה, הן למנח הגוף בכל רגע נתון והן למודעות מלאה (אלמנטים אותם לקח פילאטיס מהיוגה).

חשוב להדגיש: פילאטיס אינה פעילות אירובית ועל כן לא משפרת את תפקוד מערכת הלב והריאות וגם לא שורפת קלוריות (אם כי כן מחטבת את הגוף). היא בעיקר מהווה תחליף לתרגילים עם משקולות, בהתאם ההמלצה היא לשלב בינה לבין פעילות אירובית, בין אם במסגרת חדר כושר ובין אם באופן עצמאי.

היתרונות של הפילאטיס

יתרון משמעותי אחד של הפילאטיס, שכאמור נולדה כשיטה לשיקום פציעות, הוא היותה בטוחה מאוד – זהו אימון שכמעט לא מתרחשות במסגרתו פציעות. למעשה, מדובר בתרגול אופטימלי למי שסובל מפגיעה כלשהי, כל עוד הוא מבוצע תחת פיקוח הדוק של מדריך מוסמך לפילאטיס.

יתרון בולט שני הוא שיפור ניכר ביציבה, שכן חיזוק שרירי הבטן והגב העמוקים מבטיח יציבה נכונה (ובכך מפחית משמעותית את הסיכון לכאבי גב, כאבי ברכיים וכו’). בנוסף זוכים המתאמנים לשרירים ארוכים ומחמיאים המקנים להם מראה של רקדנים (בתנאי שבמקביל מקפידים על תזונה נכונה ומבצעים גם פעילות אירובית).

יתרון אחר של פילאטיס רלוונטי בעיקר למין הנשי והוא חיזוק רצפת האגן. תרגול רציף של השיטה, שכאמור מתמקדת בחיזוק השרירים הפנימיים, מחזק מאוד את רצפת האגן ובכך הן מונע את התופעה המביכה של בריחת שתן, הן מונע צניחת רחם והן משפר את האורגזמות בזכות השליטה הטובה יותר בשרירים הרלוונטיים.

פוסטים נוספים

סגירת תפריט