עדן

עדן

כיצד תשמרו על בריאותכם לאורך זמן?

כולנו רוצים ליהנות מבריאות מיטבית, ובהתאם מקדישים מחשבות רבות וגם לא מעט דאגות למצב הרפואי. המדע מספק מידע רחב היקף עד מאוד בנוגע לשמירה על בריאות תקינה, ובפרט בכל הקשור לתזונה נכונה ולפעילות גופנית מומלצת, אבל ישנו עוד פרמטר שחשוב מאוד להקפיד עליו אם רוצים להיות בריאים – לחץ, וליתר דיוק הפחתת רמת הלחץ בחיינו.

למעשה גם השפעותיו המזיקות של הלחץ ידועות לרובנו. המקור לפגיעה בבריאות הוא הרמות הגבוהות יתר על המידה, ולאורך זמן ממושך מדי, של הורמונים כגון קורטיזול, קורטיזון, אדרנלין ונוראדרנלין – שכולם נועדו לסייע לנו לצלוח מצבי חירום אבל על חשבון פעילות שוטפת של מערכות חיוניות ותוך הוצאתן מהאיזון החשוב להן כל כך. בין השאר הלחץ (או בשמו המדעי, עקה) גורם לעלייה של רמות הסוכר בדם, לאכילה רגשית של מזונות מזיקים, לפגיעה בתהליכי עיכול תקין, לכאבי ראש, לנזקים ללב, לפגיעה במראה העור, להאצת תהליכי הזדקנות בתאים שונים ועוד ועוד.

כאמור, הנזקים שמחולל הלחץ ידועים. הבשורות הטובות הן שישנן גם לא מעט דרכים להפחתת רמת הלחץ בחיינו.

פעילות גופנית

פעילות גופנית מפחיתה את רמות הלחץ, כלומר מונעת רמות גבוהות מדי של הורמוני העקה, מנקה את הראש ממחשבות שליליות ודאגות מופרזות ובנוסף מתקנת חלק ניכר מהנזקים (למשל רמה גבוהה מדי של סוכר בדם).

היתרון הגדול של דרך זו הוא שניתן לבצע פעילות גופנית בכל זמן ובכל מצב, גם ללא עלות כספית. מצד שני, כשרמות הלחץ גבוהות ומקור הלחץ עמוק, לא תמיד ספורט מספיק כדי לפוגג אותו.

ביופידבק

ביופידבק היא שיטת טיפול המבוססת על ניטור מדדים פיזיים שונים במטרה להקנות לאדם שסובל מלחץ הבנה טובה יותר לגבי מצבי הלחץ והחרדה שמאפיינים אותו, ומתוך כך שליטה על התגובות הפיזיולוגיות שלו כשהוא מגיע למצב שכזה.

בין השאר נבחנים מדדים כמו מתח שרירים, דופק ונשימה. האדם לומד לשלוט בתגובות הבלתי רצוניות המאפיינות לחץ – למשל דרך נשימות מודעות ועמוקות – וכך הוא בעצם מנטרל את המרכיב הפיזי של הנזק שיוצר הלחץ.

דמיון מודרך – NLP

טיפול בחרדות שמתייחס גם לפן הקוגניטיבי והרגשי של הלחץ הוא NLP ודמיון מודרך.

במסגרת טיפול NLP מבצע האדם תכנות מחדש של דפוסי התנהגות והרגלים אוטומטיים שאינם נכונים עבורו, וזאת לאחר זיהוי מדויק של גורמי הלחץ שברוב המקרים חבויים עמוק בתוך תת המודע. סילוק אותם דפוסי התנהלות מזיקים מאפשר לדפוסי מחשבה ורגש בריאים יותר לתפוס מקום ובעצם מנטרל חלק ניכר מגורמי הלחץ שפוגעים בבריאות.

תרופות וצמחי מרפא

לקראת פעילות שידועה לנו ככזו שעלולה לעורר לחץ ניתן לקחת תרופה ממשפחת חוסמי הבטא וכך לנטרל נקודתית את ההשפעות הלא בריאות של הלחץ. כמובן שאין לקחת תרופה שכזו ללא התייעצות עם רופא. ניתן גם להשתמש בצמחי מרפא להרגעה באופן קבוע, גם כן לאחר קבלת ייעוץ מקצועי ורצוי כחלק מטיפול כולל בחרדות ומתח.

במידה ויש חשש – ביצעו בדיקות שיגרתיות ופענוח מקצועי

במידה ויש חשש לבריאותכם, חשוב לבצע בדיקות שיגרתיות כמו MRI או CT על מנת לוודא שאין בעיה גופנית קריטית. לאחר מכן, מומלץ לבצע פענוח מקצועי אצל רדיולוג פרטי.

פוסטים נוספים

סגירת תפריט