עדן

עדן

yes we can!! ניתן לטפל בחוסר אמונה עצמית

בדרך להגשמת המטרות שלנו בחיים ישנם מכשולים רבים. המשמעותי ביותר הוא חוסר אמונה עצמית – כשאנחנו סקפטיים לגבי היכולת שלנו להתמודד עם מכשול כזה או אחר ולעמוד באתגרים שמציבים לנו החיים (או שאנחנו הצבנו לעצמנו), הסיכוי להצליח נמוך במיוחד. לעומת זאת עם אמונה עצמית איתנה מעטים המכשולים שלא נצליח לעקוף, לפעמים בקלות מפתיעה.

כמובן שלא מדובר בתרופת פלא: רובנו מודעים היטב לחשיבותה של האמונה בעצמנו, והשאלה האמיתית היא איך יוצרים את אותה אמונה ומבססים אותה, כך שלא רק נדבר על כמה נכון לתת לעצמנו קרדיט אלא גם ניתן אותו באמת בדרך לחיים שתמיד רצינו בהם. nlp היא שיטה אפקטיבית להפליא במצבים רבים, וגם כשעל הפרק העלאת רמת האמון העצמי יש לה פתרונות ויתרונות.

מדוע אין לנו אמונה בעצמנו?

הבסיס של טיפול בחוסר אמונה עצמית בעזרת nlp הוא זיהוי מדויק של המצבים שבהם הספק העצמי נכנס לפעולה גם כשהוא מיותר לחלוטין (ובהקשר זה חשוב לזכור שמידה מסוימת של ספק עצמי הכרחית על-מנת שלא נגיע למצבים בעייתיים מבחינתנו. הבעיה היא כשאותו ספק מגביל אותנו מלנסות לממש את הרצונות שלנו).

על-פי ה- nlp כל ספק עצמי הוא תוצר של אמונות מגבילות שהתעוררו אצלנו בשלב כזה או אחר בחיים והתקבעו כך שאנחנו מתייחסים אליהן כאל עובדה ולא כאל אמונה. “אני לא מסוגלת להחזיק זוגיות”, “אני לא מסוגלת ל…”, “פרויקטים כאלה גדולים עליי בכמה מספרים”, “אין סיכוי שיקבלו אותי”, “בכל מקרה זה נועד לכישלון” – כל אלה הן אמונות מגבילות שפוגעות באמונה העצמית שלנו, והן נמצאות בתת המודע שלנו בעקבות אירוע מהעבר (כישלון שחווינו בצורה קשה, לעתים שלנו ולפעמים של אחרים) או בשל אמונות דומות של ההורים שלנו שעברו גם אלינו.

מטפל ב- nlp מקשיב למטופל בתשומת לב, מזהה בדבריו את אותן פרדיגמות שפוגעות בו ועוזר לו להמיר אותן לדיבור חיובי יותר – שינוי הדרך שבה אנחנו מתבטאים מוביל לשינוי התפישה ובעצם לתכנות מחדש של המוח (וזהו גם מקור הביטוי nlp), ומכאן הדרך להתנהגות בוטחת יותר ביכולות שלנו קצרה.

טיפול בחוסר אמונה עצמית

הסיבות העיקריות לחוסר אמונה עצמית

אמונה עצמית היא דבר פריך מאוד שעלול להיפגע עקב סיבות רבות. ביניהן:

  • מתן חשיבות רבה מדי לביקורת – כולל ביקורת עצמית. לביקורת יש כמובן תפקיד חשוב בחיינו והיא מניעה תהליכי שיפור, אבל כשאנחנו מייחסים לה חשיבות יתר, התוצאה היא ספק עצמי גבוה מדי.
  • ביקורתיות מופרזת מצד ההורים – במקרים רבים חוסר האמונה העצמית מתגבש כבר בגיל צעיר מאוד, עקב ביקורת רבה מדי מצד ההורים.
  • נטישה – חוויית נטישה מייצרת את התחושה שמשהו לא בסדר אצלנו וגם זו סיבה נפוצה לחוסר אמונה עצמית.
  • הכללות – שמייצרות תמונה שלילית יותר מכפי שהמצב בפועל.

במסגרת טיפול בחוסר אמונה עצמית בעזרת nlp מזוהות שגיאות המחשבה הספציפיות שיצרו אצל המטופל את חוסר האמון בעצמו – וכאמור מתבצע שינוי של הדיבור העצמי ובעקבותיו גם שינוי דפוסי החשיבה וההתנהגות. בין הכלים המאפשרים לחולל תמורות משמעותיות לטובה ניתן לציין את הדמיון המודרך – במקרים רבים אחרי שאנחנו מדמיינים את עצמנו משלימים בהצלחה מהלך כזה או אחר, קל לנו יותר לנסות ולהוציא אותו לפועל, ובעצם זוהי המהות האמיתית של אמונה עצמית.

פוסטים נוספים

סגירת תפריט