עדן

עדן

שחרור כעסים באמצעות nlp

אין בן אדם שלא כועס בעוצמה כזו או אחרת ובתדירות כזו או אחרת. זהו רגש בעל תפקיד הישרדותי, וישנן סיטואציות שבהן שימוש מושכל בכלי זה מניב תועלת – אבל מצד שני ישנם גם שלל מצבים שבהם הכעס לא משרת אותנו, ובכל זאת אנחנו כועסים. מאוד. לפעמים זה בא לידי ביטוי חיצוני ולעתים הכעס מודחק, ובכל מקרה עלול להזיק לנו. מאוד. ועל כן כדאי ללמוד איך משחררים כעסים מיותרים.

איך משחררים כעסים מיותרים?

הבסיס של שחרור כעסים באמצעות nlp הוא הבנה של המנגנון שמייצר אצלנו את הרגש הזה. לשם כך אנחנו צריכים להקשיב לעצמנו כשמתעורר כעס, כמובן בעזרת איש מקצוע. על סמך הדיבור שלנו, לעצמנו או אל הזולת, נזהה את המחשבות שמובילות לכעס, כולל אלה הלא מודעות. המחשבות הן תוצר של אמונות שהתקבעו אצלנו ולאו דווקא מתאימות למי שאנחנו ועל כן בין השאר נוצרים כעסים גם כשהם לא משרתים אותנו. השלב הבא הוא שינוי התפישה ובנוסף יש לשיטת ה-nlp מבחר רחב של טכניקות וכלים להפגה מידית של כעס.

איך עובדת שיטת ה-nlp?

השם nlp הוא ראשי תיבות של הביטוי Neuro Linguistic Programming – ובעברית: תכנון נוירו לשוני. הכוונה היא לתכנות מחדש של המוח על בסיס ניתוח המרכיב המילולי בהתנהגות. התכנות של המוח נועד לנטרל אמונות בלתי מודעות שמנתבות את האדם לכיוונים לא רצויים עבורו – אמונות שהן תוצר של אירועים קודמים בחייו, הטיות מחשבה או אפילו שכפול של אמונות של הוריו – ובעצם לפנות את האמונות המיותרות האלה מן המוח ולפנות מקום לאמונות מדויקות יותר, כאלה שייצרו את ההתנהגויות הרצויות.

מהן טעויות הייחוס שמובילות לכעסים לא רצויים?

אצל כל אדם ישנן סיטואציות אחרות שגורמות לו לכעוס, אבל ישנו גם מכנה משותף.

דמיינו את עצמכם מסתובבים בקניון עמוס וצפוף ובלי להתכוון פוגעים באדם אחר. הפגיעה קלה ולא נגרם לו כל נזק. אתם גם ממהרים להתנצל – ובכל זאת הוא כועס עליכם ומטיח בכם שאתם שקועים בעצמכם ולא אכפת לכם מאף אחד אחר. האם תחשבו שהכעס שלו מוצדק? קרוב לוודאי שתגידו, לעצמכם או לו, שאתם בכלל לא כאלה. שזה רק בגלל הצפיפות. ואולי בכלל מוקדם יותר הילד שלכם חזר בוכה מבית ספר וסיפר שרע לו, ובזמן שהסתובבתם בקניון ניסיתם למצוא דרכים לעזור לו ולכן לא שמתם לב אל אותו אדם.

עכשיו דמיינו סיטואציה מעט שונה: אתם בתחנת רכבת הומת אדם ומישהו רץ לעבר הרציף ומתנגש בכם. האם תכעסו עליו או שתגידו לעצמכם שאולי הוא ממהר לרכבת כי הוא התבשר שאמא שלו הובהלה לבית חולים?

במרבית המקרים אנחנו מייחסים התנהגויות לא מקובלות עלינו של הזולת לאישיות שלו ולא לנסיבות. בהתאם בכל סיטואציה שבה אנחנו נפגעים, אנחנו מאמינים שלגורם הפגיעה הייתה שליטה מוחלטת ומלאה על המעשה – והתוצאה היא כעס.

זוהי הטיית ייחוס מפורסמת שנחקרה רבות, ובכל זאת היא מכתיבה את המחשבות של רובנו ועל כן גם את ההתנהגות ויוצרת כעסים מיותרים. שחרור כעסים באמצעות nlp מתקן את ההטיה הזו, וכאמור השיטה כוללת גם תרגילים וכלים להפגה מידית של כעסים לא רצויים.

תרגיל להפגת כעס

כשאנחנו מרגישים כעס ננסה לעצור לרגע, ולהתבונן על הסיטואציה דרך העיניים של מי שעורר אצלנו את הכעס. ננסה להבין מהו הרקע שלו, האם הוא חווה קושי מסוים כרגע, האם חייו מתאפיינים בחוסר כזה או אחר, מהם הצרכים שלו ברגע זה.

ההתחברות לנקודת המבט של הצד השני מפחיתה מידית את רמת הכעס ומייצרת אמפתיה. כמובן שישנם מצבים שגם התבוננות מודעת מהעמדה שלו מבהירה כי לאותו אדם הייתה בחירה, ובמקרים אלה נתגונן מפני הפגיעה ובמידת הצורך גם נתקוף בחזרה, אבל חלק גדול מאותם כעסים מיותרים ייעלמו מחיינו.

פוסטים נוספים

סגירת תפריט