עדן

עדן

שיפוץ דירות קטנות

אור טבעי הוא האור המחמיא ביותר שיש, לכל חלל בכל בית (וגם במרחבים שמשמשים בתי עסק מכל הסוגים). בהתאם אחד האתגרים העיקריים במסגרת שיפוץ בית שנכנסת אליו כמות מועטה יחסית של אור שמש הוא מציאת פתרונות לכך.

התועלת הכפולה בשיפוץ דירות קטנות

שיפוץ דירה תוך מתן תשומת לב מיוחדת לפתרונות שיגבירו את כמות האור הטבעי בבית מספק שתי תועלות יקרות ערך: ראשית, כל חלל שיזכה ליותר אור טבעי ייראה טוב יותר, שכן גם אם מעצבי פנים מדופלמים יודעים כיצד להחמיא לכל חדר עם תאורה מלאכותית, עדיין כשהשמש מאירה אותו הוא הופך שובה לב יותר; ושנית, חיסכון בצריכת החשמל. בהקשר זה כדאי לקחת בחשבון כי הפחתת הצורך בתאורה מלאכותית עשויה להוביל לחיסכון של מאות שקלים מדי שנה, ובנוסף החיסכון האנרגטי הוא מהלך ידידותי לסביבה.

עוד כדאי לדעת כי עיצוב דירה כך שייכנס אליה שפע אור טבעי עשוי לתרום גם להרגשה הטובה של בני הבית: ישנם מחקרים רבים שגילו מתאם מובהק בין אור טבעי לבין מצב רוח מרומם – עוד סיבה טובה לפתוח את החלונות ולהרים את התריסים בכל מקום שמתוכנן כך שהשמש תוכל להאירו.

האם ניתן להכניס אור שמש לכל חללי הבית?

כן

בחדרי המגורים קל יחסית להגדיל את כמות האור הטבעי, ולמעשה כל מה שצריך הוא תכנון מושכל של החלוקה הפנימית של הדירה וחלונות בעלי מפתח רחב (כשבהקשר זה כדאי לדעת שבכיום הדבר אינו יקר, כך שאין צורך לפרוץ את מסגרת התקציב שנקבעה).

החללים שנחשבים למורכבים יותר מבחינת האפשרות להכניס אור טבעי בשפע הם חדרי ארונות, חדרי מדרגות וחדרי רחצה – וגם עבורם ישנם פתרונות מתקדמים דוגמת סקיילייט, סולהטיוב ועוד. עלות שיפוץ דירה שכולל התקנת פתרונות אלה עשויה להיות מעט יקרה יותר, אם כי התמורה גבוהה ובכל מקרה מעצבי פנים מוכשרים ובעלי ניסיון בשיפוצים יוכלו להבטיח מקסימום אור טבעי גם בחדרי רחצה וכו’ מבלי לגרום לפרויקט כולו להיות יקר יתר על המידה.

איך להבטיח מקסימום אור טבעי בלי קרינה ישירה?

כשאחת המטרות של שיפוץ בית היא מקסימום אור טבעי חשוב לדאוג במקביל גם למניעת מצב שבו נכנס אל הבית חום רב מדי עקב חשיפה לקרינת שמש ישירה. בפרט כך הדבר כשמדובר על שיפוץ דירה קטנה, שכן המפתח העיקרי להבטחת מקסימום אור ומינימום חום גם יחד הוא תכנון מוקפד של מיקום החדרים השונים.

הבסיס לתכנון החלוקה הפנימית בדירה הוא הכיוון של כל מפתח. הכיוונים הטובים ביותר הם צפון ודרום, שכן דרכם נכנסת כמות גדולה יחסית של אור שמש מבלי שתהיה חשיפה ישירה לקרינה. חלונות גדולים שפונים מזרחה יכולים להכניס שפע אור שמש בשעות הבוקר, ועל כן כדאי למקם את המטבח כך שהחלון יפנה לכיוון זה אבל לא את חדרי השינה (שהרי עיצוב חדר הורים או חדר ילדים מבוסס על ההנחה שלעתים נרצה לישון עד מאוחר). מרכיב נוסף בעיצוב בית כך שהוא לא יהיה חשוף לקרינה ישירה הוא פתרונות הצללה יעילים ואסתטיים.

למידע נוסף

 

 

 

פוסטים נוספים

סגירת תפריט